زنان کوبایی هر روز در رسانهها از یافتن مدینه فاضله دست میکشند و به واقعیت میپردارند. امروزه زنان در مطبوعات و فضاهای عمومی دیده میشوند اما در عین حال خود را از روی سناریوهای آنها میسازند. اگرچه من فکر می کنم این نبرد به پیروزی کامل نرسیده است و ما هنوز باید به مبارزه ادامه دهیم تا فضاهای جدیدی برای دیده شدن زنان در رسانهها ادامه دهیم. به علاوه، مطالب و برنامههای خبری فراتر از کلیشههای تحمیل شده جامعه است. مواردی صرفاً روشهای آشپزی و نکات درباره زیبایی را به زنان اختصاص میدهند و به تعهدات جامعتر آنها در جامعه، فرصتها و نتایج متعددشان نمیپردازند.
زن بهعنوان قهرمان داستان، برای بودن در رسانهها و بیان دستاوردهای خود مجبور نیست به طنز یا هر منبع دیگری متوسل شود. بلکه زن باید مشکلات و علایق واقعی زنانه را افشا کند. در رسانههای کوبا و به ویژه تلویزیون، زن کوبایی از رسانهها ناپدید میشوند و مشکلات اساسی پیرامون آنهاست. درست است که در برخی از برنامهها بر اساس برابری رفتار میشود اما همه چیز حل نمیشود. با این حال، زنان نه تنها به موضوع خبر بودن راضی هستند بلکه در همان قالب رسانهها و با معیارهای آنان عمل میکنند. یکی دیگر از موضوعات که همچنان تکرار میشوند، مسائل مربوط به آموزش جنسی و موضوعات مرتبط با خانواده، خشونت خانگی و تربیت فرزندان است. این موضوعات در رسانههای ما توسعه یافته و مورد بررسی قرار میگیرند.
در رسانهها گرایش به صحبت در مورد زنان وجود دارد اما گاهی اوقات پیشنهادها چیزی جز ستایش استثنایی بودن زنان نیست. زنگ هشدار باید فعال شود زیرا نمادها و کلیشههای سنتی که زنان را با عملکرد در خانواده، بازتولید زندگی و زیباییشناسی دوباره پیوند میدهند، ممکن است جایگاه خود را پیدا کنند.
یونسکو در یکی از مطالعات خود هشدار داد که زنان در رسانههای جهانی به میزان اندکی حضور دارند. این بیانیه بسیار نگرانکننده است، زیرا در حال حاضر مردان با بیش از 70 درصد در رسانهها دیده، خوانده یا شنیده میشوند. تلاش برای برابری جنسیتی در برنامه توسعه بینالمللی فقط کافی نیست. من فکر می کنم باید بر ترویج و نشر مقاومت اصرار کرد. حقیقت یک پیام میتواند فراتر رود و زنان با هم در رسانهها میتوانند روایت کنند و تغییراتی را آغاز کنند که بازتولید اعمال تبعیضآمیز نسبت به جنس زن را به حداقل میرساند یا از سطح ذهنی حذف میکند.
لیسبت آبیاگ نیکوت
lisbet abiague