:: ورود به سامانه
نام کاربری :
رمز عبور :

1402/07/06 19:57:15
تبلیغات رسانه‌ای برای دموکراسی خطرناک است
یادداشت روزنامه نگار اهل تونس

امروزه تبلیغات رسانه‌ای همیشه مشکل‌ساز است. این تبلیغات بر افکار عمومی تأثیر می‌گذارد، واقعیت را تحریف می‌کند، و در خدمت منافع گروه‌های خاص قدرت است. تبلیغات رسانه‌ای می‌تواند اشکال مختلفی از تحریف را مانند دستکاری تصاویر، انتخاب منابع، تکرار پیام‌ها یا سانسور صداهای مخالف به همراه داشته باشند. هدف آنها ایجاد یک اجماع مصنوعی، برانگیختن احساسات و هیجانات یا منحرف کردن توجه از مسائل واقعی است. تبلیغات رسانه‌ای برای دموکراسی خطرناک است زیرا از بحث انتقادی، کثرت‌گرایی ایده‌ها و مشارکت شهروندان جلوگیری می‌کند. بنابراین ضروری است که تفکر انتقادی را توسعه دهیم، منابع اطلاعاتی خود را متنوع کنیم، و مراقب گفتمان ساده‌انگارانه یا جزمی باشیم.

به عنوان یک روزنامه‌نگار همیشه سعی کرده‌ام به اصول اخلاقی و رفتار حرفه‌ای -که زیربنای حرفه‌ام است- احترام بگذارم. من هم‌چنین تمام تلاشم را کرده‌ام تا صدای بی‌صداها و مردمی را باشم که روشنفکران دروغین و تبلیغات رسانه‌ای آنها را از بحث عمومی منع کرده‌اند. این وظیفه یک روزنامه‌نگار مستقل و منتقد است که دروغ‌ها، دستکاری‌ها و بی‌عدالتی‌هایی را محکوم کند که گریبانگیر جامعه ماست. به همین دلیل است که از شما دعوت می‌کنم مقالات، تحقیقات و گزارش‌های من را بخوانید زیرا به شما کمک می‌کنند واقعیتی غیر از آنچه رسانه‌های غالب به شما ارائه می‌دهند، کشف کنید.

مدت‌هاست که تلاش کرده‌ام مسائل و دستکاری‌های نهفته در پشت برخی گفتمان‌های رسانه‌ای در کشورم را برجسته کنم. من با یادداشت‌ها و گزارش‌های مطبوعاتی خود برنامه‌هایی را افشا کرده‌ام که انتشار برخی اطلاعات را درباره موضوعات حساس هدایت کرده‌اند. من ده‌ها مقاله برای تحلیل و نقد استراتژی‌های تبلیغات رسانه‌ای و درخواست اطلاعات آزادتر و مسئولانه‌تر نوشته‌ام و قویاً از شما می‌خواهم که آرشیو روزنامه‌های Le Temps و Le Quotidien را ببینید و از صدها مقاله‌ای که در طول 22 سال زندگی حرفه‌ای خود برای تقبیح دروغ و اجرای عدالت نوشته‌ام متعجب خواهید شد.

اولین کاری که باید انجام داد ادامه تهیه مقالاتی است که دستکاری‌کنندگان افکار عمومی را افشا می‌کند. برای انجام این کار، ما باید ابزاری برای دستیابی به اهداف خود فراهم کنیم و در رسانه‌هایی سرمایه‌گذاری کنیم که دیدگاهی جایگزین و جدید از حقایق ارائه می‌دهند. همچنین برای رعایت تعادل اطلاعات و ارائه بعد دیگری از واقعیت، باید روی روزنامه‌نگاران صادق، ارتباطات مؤثر و کارشناسان رسانه حساب کنیم.

مونا بن گامرا

تونس رئیس بخش فرهنگی و خبرنگار و مقاله‌نویس در روزنامه le temp