جایگاه رسانهها در حال توسعه است زیرا منبعی برای دریافت اطلاعات و اخبار محسوب میشوند. علاقهمندان به امور سیاسی به دنبال کردن رسانهها وابسته هستند و این همانند علاقه به ورزش، اقتصاد، سلامت، مد، فرهنگ، هنر، فناوری، کارآفرینی و بسیاری از زمینههایی است که علاقهمندان از آنها اطلاعات کسب میکنند. اخبار از رسانهها بهویژه رسانههای جدید میآیند و نقش آنها تنها در انتقال اخبار خلاصه نمیشود، بلکه فراتر از آن ابزاری برای رساندن صدای مردم و کمک به سیاستگذاران در تصمیمگیری است. این وظیفه نیاز به شفافیت دارد.
جامعه مسئولیتی مضاعف را بر دوش رسانهها میگذارد. رسانهها میتوانند بستری برای پیامهای منصفانهای باشند که به نفع جامعه است و ممکن است غیرمستقیم نفرت و نژادپرستی را برانگیزد و یا ابزاری برای نشر اکاذیب و اطلاعات نادرست رسانهای باشد. شبکههای اجتماعی به ایجاد فضای آزادی کمک کردهاند و به کاربران خود اجازه میدهند تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند و پاسخها را شفاف کنند. اقدامات آنها در مورد یک خبر خاص ممکن است در یک سازمان رسانهای سیاست سردبیری خاصی را در پی داشته باشد.
توسعه رسانهها شامل افزایش قابلیتهای نهادها و افراد در زمینه آزادی بیان، تکثر و تنوع رسانهها و همچنین شفافیت مالکیت رسانهها میشود و با حمایت از رسانههای آزاد و مستقل، نقش مؤثری در دموکراسی به طور عام و در گفتمانهای مؤثر دموکراتیک به طور خاص ایفا میکند. با گسترش رسانهها ارگانهایی تأسیس شدهاند. این ارگانها مأموریت ویژهای را برای خود تعیین کرهادند. تئوریهای توسعه در همه سطوح مطرح شده است و به این نتیجه رسیدهاند که توسعه مستلزم سازماندهی آزادی بیان بر اساس یک سیستم و عوامل تعیینکننده به دور از هرج و مرج است و نوع استراتژی آن هم باید تعیین شود و ویژگیهای استراتژیهای موفق این است که هدفمند، مشخص، واقعبینانه، انعطافپذیر و قابل سنجش و ارزیابی هستند. هدف محوری در فرآیند برنامهریزی استراتژیک است زیرا چارچوب کلی را برای مخاطب مشخص میکند و تلاشها و گامهایی را که رسانه باید بردارد مشخص میکند. همچنین به هدایت آن تلاشها به سمت هدف بهینه کمک میکند و منجر به نتایج نهایی میشود و سازمان رسانه به دنبال دستیابی به آن است.
رسانه همچنین باید هدف خود را مشخص کند، سپس اهداف جزئی و ثانویه را طراحی کند. رسانه باید محیط داخلی و خارجی پیرامون خود را نیز مورد مطالعه و تحلیل قرار دهد و بداند که این گام در امر توسعه و تدوین چشماندازی جامع از شرایط پیرامونی بسیار اهمیت دارد. مالکیت باید برای صاحب رسانه روشن و شفاف باشد. رسانهها باید بستری برای گفتمان آگاهانه و دموکراتیک باشند. در زیرساخت حمایت از رسانههای آزاد در نهایت مهمترین نکته این است که هر کاری یک تقویم داشته باشد و فرآیند تعدیل مسیر در صورت انحراف از اهداف تعیین شود.
اسلام السعدی عراق خبرنگار و مجری