با نگاهی به تاریخ تمدن بشر و خصوصا دو قرن اخیر به خوبی میتوان دریافت که نقش و جایگاه فعالان رسانهای در روشنگری و ترویج ارزشهای مشترک انسانی مانند عدالت، صلح و ظلمستیزی در جوامع مختلف جهان بسیار حیاتی و تأثیرگذار بوده است چرا که رسانهها، به عنوان بستری برای انتقال اطلاعات و دیدگاهها، توانایی بالقوه و بی بدیلی برای تغییر نگرشها و تحول جوامع دارند.
البته در طول دو دهه اخیر در پی توسعه فناوریهای نوین ارتباطی خصوصا فضای مجازی عرصه رسانه و فعالیت رسانهای به شکل قابل توجهی متحول شده است و برای تبدیل شدن به یک فعال رسانهای دیگر نیازی به فعالیت حرفهای در تحریریه رسانههای سنتی مانند روزنامهها و شبکههای خبری تلویزیونی نیست بلکه به واسطه رسانههای اجتماعی نوین از جمله اینستاگرام و ایکس(توییتر سابق) هر فرد علاقمند و دغدغه مندی قادر به تبدیل شدن به یک فعال رسانهای تاثیرگذار یا به عبارتی اینفلوئنسر میباشد.
فعالان رسانه ای به واسطه ضریب نفوذ بالای رسانههای اجتماعی مبتنی بر فضای مجازی قادر به آگاهی رسانی در مورد مسائل و روایتهای کمتر پرداخته شده توسط رسانههای رسمی هستند.
به عنوان مثال آنها میتوانند به پوشش مسائلی مانند فقر، نابرابری و تغییرات آب و هوایی بپردازند و با ارائه اطلاعاتی در مورد علل این مسائل افکار عمومی را در رابطه با راهکارهای مواجهه با این مسائل هوشیار نمایند.
همچنین این دست فعالان رسانهای به جامعه مخاطبان خود کمک میکنند تا در مورد این اولویتها که کمتر محل توجه رسانههای رسمی عمدتاً تحت تسلط نظام سرمایه داری غربی هستند بیشتر بدانند و بیشتر در مورد آنها صحبت کنند در نتیجه این اطلاع رسانی منجر به ایجاد گفتگو عمومی در مورد مسائلی میشود که اغلب جریانهای استکباری در پی نادیده گرفتن آنها هستند.
به طور مثال پوشش مسائلی مانند سرکوب زنان مسلمان در اروپا، تبعیض نژادی و مذهبی علیه اقلیتهای مذهبی در کشوری مانند فرانسه و یا حتی سرکوب ملت فلسطین توسط رژیم صهیونیستی می توانند به برجسته سازی و شنیده شدن مسائلی کمک کند که عملاً رسانههای غربی عامدانه در پی سانسور و نادیده انگاری آنها هستند.
خوشبختانه مطالعات جهانی نشان داده است که در عرصه روشنگری رسانهای امروزه زنان خبرنگار و فعال رسانهای از نقش و جایگاه ویژهای برخوردار میباشند و عملاً ظرفیت و قابلیت آنها در آگاه سازی مخطاطبان قابل توجه میباشد.
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در سال 2022 میلادی، زنان 40 درصد از فعالان رسانه ای جهان را تشکیل می دهند. جالب است بدانیم که در سال 2010 میلادی، زنان تنها30 درصد از فعالان رسانه ای جهان را تشکیل می دادند که این مسئله نشان از سرعت رشد بالای ورود و نقش آفرینی موثر زنان در عرصه رسانه جهان میباشد. از این رو حرکت در مسیر همراه سازی و شبکه سازی فعالان رسانه ای زن جهان میتواند به منجر به خلق شبکه رسانهای پر ظرفیت و اثر گذاری در ابعاد جهانی گردد.
این ظرفیت در صورت شکل گیری میتواند بستری موثر برای ترویج و اشاعه ارزشها و فضیلتهای مشترک انسانی از جمله آزادگی و ظلم ستیزی باشد. همچنین این ظرفیت میتواند به شکل موثر در مسیر مقابله با ظلم و ستم استکبار جهانی خصوصاً در رابطه با ملت مظلوم فلسطین بکار گرفته شود.
خوشبختانه ابتکار برگزاری نخستین جشنواره بین المللی رسانهای خورشید در مشهد مقدس و ایجاد شبکهای از زنان تاثیرگذار رسانهای چهار گوشه جهان میتواند زمینه ساز ارتقاء قدرت نرم و دیپلماسی رسانهای کشورمان در حوزه ترویج ارزشهای اصیل و مشترک انسانی در ابعاد جهانی باشد.
در پایان بایستی به این نکته توجه داشت که طراحی و اجرای اینچنین ابتکار ارزندهای آنهم در اوج تحریمهای اعمال شده توسط استکبار جهانی نمودی از توانایی و ظرفیتعلی خارق العاده انقلاب اسلامی و خاصه دولت انقلابی و مردمی سیزدهم میباشد.